قال الصادق غلیه السلام: «.. صِلُوا ارْحامَکُمْ وَ بِرُّوا بِاخْوانِکُمْ وَ لَوْ بِحُسْنِ السَّلامِ وَرَدّ الْجَوابِ»

امام ششم می‌فرمایند: پیوند خویشاوندى را محکم و به برادرانتان نیکى کنید گر چه با سلام نیکو و پاسخ سلام دادن باشد1.

بدون تردید تحکیم عواطف و احساسات طبیعی در بین افراد فامیل که با یک احساس خاص با هم مرتبطند و یکدیگر را دوست دارند، از نعمت‏‌هاى ارزشمند الهى است که در درون همه انسان­‌ها تعبیه شده است، و از راه صله رحم بر تحکیم و گسترش آن در بین انسان­‌ها تأکید شده است و آن کسى که به این عمل خداپسندانه اقدام مى‌‏کند، احساسات و عواطف فامیل را نسبت به خود جذب مى‏‌کند2.

پیوند­های خویشاوندی و صله رحم از سوی بزرگان دین و پیامبر عظیم الشان اسلام نیز به کرات توصیه شده و رسول بزرگوار اسلام صلى الله علیه و آله فرمودند: شش چیز است که اگر کسى به یکى از آن‌ها عمل کند، در روز قیامت از او حمایت مى‌‏کند تا وارد بهشتش سازد و یکى از آن‌ها صله رحم است3. این تحکیم پیوند­های خانوادگى آثار و برکات بی­‌شمارى در زندگی مؤمنان در پى دارد که مهم‏ترین آن‌ها­ پاکیزه شدن اعمال و صحیح شدن رفتار انسان و فراوانى ثروت است­. با این که در ظاهر، صله رحم، با رفت و آمد و هزینه شدن بخشى از درآمد انسان همراه است ولى پیشوایان معصوم تأکید کرده‏‌اند که چنین هزینه‌هایی سبب برکت زندگى و فراوانى درآمدها مى‏‌گردد4.

می­‌دانیم نهایت آرزوى هر مؤمن، سعادت در دنیا و قرب الهی است و یکی از راه‌های تحقق چنین آرزویى با تحکیم عواطف و احساسات در پیوندهای خانوادگى میسّر مى‏‌گردد5.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) بحارالانوار، جلد 74، ص 131

2) اصول اخلاقی، جمعی از نویسندگان، جلد 1، ص 326

3) بحار الانوار، جلد 68، ص 378

4) بحارالانوار، جلد 74، ص 100

5) اصول اخلاقی، جمعی از نویسندگان، جلد 1، ص 175